2020. május 11., hétfő

Rideg szív, kutyabaj


Illés TaMara - Rideg szív, kutyabaj 


    Szerezz egy kutyát!
    Hogy mi?! 
    Mondom, szerezz egy kutyát. A füleden ülsz?
    Nem, épp csak…
   Kímélj meg a részletektől! – vágta el a szavamat a világ legidegesítőbb főnöke, így sosem tudja meg, hogy vasárnap reggel 7-kor a legtöbb alkalmazott az igazak álmát alussza és talán épp egy normális főnökről álmodik.
    Milyen kutyát? – sóhajtottam.
  Tudom én? Szerintem labrador, de a fene sem ismeri ezeket a dögöket. Majd kitalálod. Átküldöm a címet, intézd el!
     De vasárnap van – nyögtem a siketté váló mobilba.
Az agyam próbálta feldolgozni a hallottakat, a szívem pedig meggyőzni az agyamat, hogy mindez csak egy zagyva álom része, de ez füstbe ment, amikor a mobilom jelezte, hogy üzenetet kaptam Mr. Pillertől: „Lavender street 501”.
    Hogy elmész te a… – fúrtam bele az arcom a párnába, amibe párat bele is öklöztem, magam elé képzelve főnököm jóvágású arcát és nagyképű vigyorát.
    Hol a frászban van ez a Lavender street?
Pontosan fél óra autóútra, nyugatra. Egyszintes, tetőteres téglaépület nézett rám komoran, de nem a komorságával volt bajom, hanem az ajtók számával, amiből kettővel több volt a kelleténél. Nagyot fújtatva előhúztam a kezemet a kabátzsebem melegéből, hogy eldöntsem, melyikbe csöngessek be.
    Ecc, pecc, kimehetsz…
    Keres valakit a kishölgy?
Ijedten süllyesztettem vissza a kezemet a zsebembe. Egy kalapos öregember állt mellettem és lesett rám vizenyős, kék szemekkel, párapamacsokat fújva. Mintha csak a csípős szél hozta volna magával, ami aztán megrángatta ködtől nedves hajamat, és az arcomba söpörte.   
    Én csak… – simítottam a tincseket a fülem mögé. – Üdv! Igen, keresek. Egy kutyát.
Az állatszőr-iszonyos főnökömnek. Akinek, ha nem fizetne ilyen jól, rég megmondtam volna, hova dugja az agyament feladatait, és, hogy egy személyi asszisztens munkája jobb helyen, ahová a divatszalonját sorolja, nem terjed ki baleseti kárrendezésre, hisztis barátnő fuvarozására, és főleg nem kutyavásárlásra. 
    Az 501-ben tetszik keresni? – mutatott az öregember a téglaházra.
    Ott.
    Na, akkor nem engem keres, mert nekem csak Borzas van. Ő meg macska.
    Maga itt lakik? – lelkesedtem fel.
    Már 34 éve – büszkélkedett az öregúr. – Az 505-ben.
    Akkor biztos tudja, kinek van kutyája az 501-ben – reménykedtem.
    Morrisonéknak. Egy olyan fehér, nagy. Hogy az milyen okosan tud nézni! Mintha csak ember volna.
     És melyikben laknak a három közül? – fixíroztam a házat.
      A balszélsőben – mutatta az öregúr csontos ujjával.
      Nagyon köszönöm – hálálkodtam, és az úttestet átszelve megálltam a zöldre festett ajtó előtt.
     Nincs csengőjük, tessék kopogni!
   Meg sem lepődtem, hogy megpördülve újra az öregúrral találtam magam szemben, aki láthatóan eltökélte, hogy velem tart a keresésben, és olyan gyorsan szedte a lábát közel a 80-hoz, ahogy én már 50 évesen sem fogom. Bár az is igaz, hogy ő nem hordott magas sarkút napi 12 órában.  
A harmadik kopogásra egy vékony, középkorú nő nyitott ajtót, kezében konyharuhát gyűrögetve. Gyors pillantást vetett a válla fölött a lakás belsejébe, és beljebb húzta az ajtót maga mögött.
     Igen? – nézett rám fáradt, karikás szemekkel.
     Jó reggelt, Ellen! – lépett előre az öregúr.
     Joseph! Jó reggelt! – derült fel a nő arca egy röpke pillanatra.
   Mrs. Morrison! A nevem Mary Lawson – nyújtottam a kezem, mire a nő bocsánatkérő mosollyal felmutatta a foltos konyharuhát. – Szóval, hol is kezdjem. Faramuci helyzetben vagyok. Tudja, a főnököm megbízásából jöttem, remélem, jó helyre, de Mr., vagyis Joseph azt mondta, hogy maguknak van kutyájuk.
     És? – szűkült össze Mrs. Morrison szeme.
     A főnököm a kutya miatt küldött. Biztos tudja… – próbáltam kiugratni a nyulat a bokorból.
  Nem tudom – keményedett meg a nő hangja. A karját összefonta a melle előtt, ami inkább elutasításnak tűnt, mintsem a hideg elleni védekezésnek.  
     Azt gondoltam – próbáltam újra –, hogy önök kölyökkutyát árulnak, és…
Panaszos gyerekvisítás szakított félbe, amitől nem csak Mrs. Morrison rezzent össze.
  Megyek, szívem! – szólt hátra derűs hangon, de amikor visszafordult, az arca dühről és fájdalomról árulkodott. – Nem árulunk kutyát.
     Nem értem – tébláboltam. – Akkor miért küldött ide a főnököm?
    Azt talán tőle kérdezze! Mennem kell, a fiamnak szüksége van rám – lépett hátra Mrs. Morrison.
   Ellen, hol van a kutyájuk? Mindig kijön, ha beszélgetünk – szólt közbe az öregúr. – Ej, sosem jut eszembe a neve.
    Tegnap elütötték és meghalt – fulladt el Mrs. Morrison hangja. – Viszlát, hölgyem! Joseph!
   Eh, szegény feje – fordított hátat az öregúr a becsukott ajtónak. – Pedig milyen nagyszerű állat volt – rázta a fejét. – Na, ideje hazamenni, Agnes már azt hiheti, hogy elfelejtettem a hazafelé vezető utat. Minden jót!
   Viszlát! – bámultam alkalmi ismerősöm utána azon tűnődve, hogy mi a fenébe csöppentem bele.

    Megvan?
Mr. Piller, vagy, ahogy a háta mögött hívjuk, Mr. Killer, egy inkvizítor tekintetével nézett rám, amikor másnap reggel az asztala fölött átnyújtottam neki a következő szezon megrendeléseit.
   Nincs – vettem egy nagy levegőt.
   Csukd be az ajtót! – mondta gyanúsan szenvtelen hangon. – Mit jelent az, hogy nincs? – dörrent abban a pillanatban, ahogy vonakodva elengedtem a kilincset.
   Hát, pont ezt – tártam szét a karom. – Tegnap odamentem a címre, de nincs kutyájuk.
   Persze, hogy nincs! – lökte el magát az asztaltól, és felpattant a székből.
    Akkor minek küldött oda?
    Hogyhogy minek? – sziszegte.
   Mr. Piller – emeltem fel a kezemet, hogy nyugalomra intsem, de gyorsan le is engedtem, mert ha valaki képes a tekintetével lyukat égetni a másik tenyerébe, az csakis ő lehet. – Mrs. Morrison azt mondta, hogy elpusztult a kutyájuk.
    Ez a lényeg! – dobta le magát a főnök újra a székébe, ami panaszosan felnyikordult.
    Most már teljesen nem értem – adtam fel.
  Mert hü… Mert nem figyelsz oda soha! – javította magát a hajába túrva, de már nem tudta meggátolni, hogy a pulzusom az egekbe szökjön, amit azzal igyekeztem visszafogni a stroke közeli állapot elérésétől, hogy lassan elszámoltam tízig. Bár ilyen gyors lassú számolást még egész biztosan nem pipált a világ.   
  Nem vagyok gondolatolvasó – néztem a szemébe határozottan, miközben a körmeim lassan kiszabadultak a tenyerem puha bőréből. – Annyit mondott, hogy…
    Pontosan tudom, mit mondtam! Szerezz egy kutyát, vidd el a Lavender 501-be – bámult rám Mr. Piller baljóslatún.
     Ha így mondta volna, akkor…
   Jó, akkor most, hogy így mondtam, világos a feladat? – dőlt előre gyilkos pillantással. – Ajánlom, hogy az legyen! Ha megint elszúrod, ki vagy rúgva!

    Max, kell egy kiskutya! – lihegtem a telefonba, amit csak a szentlélek tartott a vállam és a fülem között, miközben egyik kezemben két papírpohár kávét, a másikban két adag gung bao csirkét és tojásos rizst egyensúlyozva bénáztam az irodaház forgóajtajával.
        Bökd fel a karácsonyi listádra, szivi!
        Jaj, ne viccelj, ez komoly! – kérleltem.
A reggeli affér után az idegeim pattanásig feszülve várták, hogy lecsaphassanak, vagy bömbölő csecsemővé változtassanak. Felhívtam ugyanis Mrs. Morrisont, aki most közlékenyebbnek bizonyult, így megtudtam, hogy a fia autista, aki szombaton kiszaladt az útra, a kutya pedig utána. Ugatva megelőzte a gyereket, ami rosszat jelentett, mert csak akkor ugatott, ha baj volt. És akkor jött Mr. Piller Mercedese.
A főnököm lelke már ígyis-úgyis az ördögé, de annak a szegény gyereknek kell egy új kutya, acéloztam meg magam. Nekem meg a hitelem miatt az állásom, így kész voltam akár könyörögni is gyerekkori barátomnak, Max „Mindent Megoldok” Kendrick-nek.
     Honnan akasszak le neked kutyát?
     Gondoltam van valami ismerősöd. Oh, anyád!
     Ja, ő van, de…
   Bocs, nem neked szólt – csikorgattam a fogam a liftajtón fityegő táblát bámulva. – Megint elromlott ez a rohadt lift. Mászhatok fel gyalog a tizedikre, és tele a kezem kínai kajával.
      Killernek viszed?
      Ki másnak?
      A kutya is neki kell, mi?
      Talált – szuszogtam.
      Meg akarja enni?
      Hülye! – röhögtem fel kínomban, amitől a dobozok részeg dülöngélésbe kezdtek.
      Jó, rárepülök – könyörült meg rajtam Max. – Van egy haver az állatmenhelyen. 
      Imádlak! Fehér labrador kölyök, jó?
      Oké, bébi!
Mr. Piller ebéd után emberszabásúvá, háromkor pedig végre kámforrá változott. Mielőtt elment, élő kérdőjelet mintázva megállt az asztalomnál, némán jelezve, hogy arra kíváncsi, sínen van-e a dolog. Magabiztosan bólintottam, de az önbizalmam picit megingott, amikor a semmiből beugrott, hogy egy részletkérdést kihagytam. Sebaj, majd Mrs. Morrison megmondja, fiú vagy lány kutya kell, nyúltam a telefon után.
A beszélgetés után tíz percig emésztettem a hallottakat, aztán újra a mobil után nyúltam.   
      Épp hívni akartalak – szólt bele Max. – Küldetés teljesítve.
      Gond van. Nem sima kutya kell.
      Hanem?
      Segítőkutya.   
      Na, ne!  szörnyülködött Max.  Az milyen?
      Bingó. Aki segíti a gazdáját, megnyugtatja, megérzi, ha rohama lesz, meg ilyenek – leheltem.
      És ilyet honnan akasszak le? – sípolta Max.
      Nem tudom – fektettem a homlokomat az asztalra. – Ki fog rúgni – nyögtem.
     Mer’ az a seggfej taccsra tett egy kutyát?
    Kivételesen nem az ő hibája volt – egyenesedtem fel. – Tartsd talonban a kölyköt! Megpróbálok valamit.
„Segítőkutya”, írtam be a böngésző keresősávjába. Két óra alatt megtudtam, mi a különbség terápiás- és segítőkutya között, eljutottam segélyszervezetek honlapjára, és rájöttem, hogy ilyen kutya nem nő minden bokorban, és hozzájutni kész csoda. Hatkor zúgó fejjel kapcsoltam ki a gépet, de eldöntöttem, hogy másnap reggel visszamegyek a családhoz, hogy az összegyűjtött információkat és kérdéseket kiegészítsem a gyerek adataival, aztán mindezt odaadom Mr. Pillernek, csináljon vele, amit akar, főleg, ha tényleg olyan befolyásos, mint amilyennek tartja magát.
Hazaérve megkönnyebbülve szálltam ki a liftből, de a lakásom ajtaja előtt újabb kellemetlen meglepetés várt. Egy zöld dzsekis, sapkás alak kuporgott a küszöbön, aki félig még párás szemüvegemen keresztül leginkább ír koboldnak tűnt, de bizalomgerjesztőnek cseppet sem. A ház kapuja mindig zárva volt, csak a tudott bejönni, akinek volt kapukulcsa, így rossz érzéssel torpantam meg. A csizmám sarka odakoppant a pepita padlóhoz, mire az ír kobold felkapta a fejét és rám bámulva széles vigyor terült el borostás, jól ismert arcán.
    Max! – könnyebbültem meg egy szempillantás alatt. – Mit keresel itt?
    Hello, szivi! Gondoltam meglátogatunk – nyújtóztatta ki hórihorgas alakját a késői vendég.
    Tunk? – néztem körül gyanakodva, és elhessegettem az ajtóból.
   Ja – húzta lejjebb a cipzárt a dzsekijén Max, ami mögül egy fehér kiskutya dugta ki fekete orrát.
    Hát ez?
    Egy kutya. Ilyet kértél. Először, mert ő csak egy olyan sima kutya.
    Max! – emeltem fel a kezem figyelmeztetően.
    Jönni akart. Belekapaszkodott a gatyámba.
    Akkor tartsd meg! – dugtam be a kulcsot a zárba, és nyomomban Max-szel beléptem a lakásba.
    A főbérlő nem engedi.
    De minek hoztad el?
    Mer’ neked kell.
   De nem ilyen – nyújtottam a kezem a kutya felé, de meggondoltam magam. – És nem nekem kell, hanem egy beteg kisfiúnak – nyögtem, miközben kihámoztam a lábamat a csizmából – Vidd el innen, Max! Vidd vissza!
     Az nem jön össze. Örültek, hogy kevesebb maradt.
    Akkor add oda valakinek! Itt nem fér, és időm sincs rá. Egy kutya nagy felelősség – dobtam le magam a kanapéra és a fejemet hátradöntve lehunytam a szemem. – Fáradt vagyok, Max. 
     Oké, lelépek.
     Kösz! Csak csapd be magad mögött az ajtót – sóhajtottam, amire a zár kattanása válaszolt.
Egyedül maradtam a gondolataimmal, próbáltam őket valami szépre irányítani, amikor egy nyekkenő hang visszarántott a valóságba. Az ajtó felé nézve egy fehér szőrgombócon akadt meg a tekintetem. 
     Max – hörögtem.

   Mrs. Morrison! – kiáltottam bele a hideg reggelbe fojtott hangon, miután a sokadik kopogásra sem jött válasz, és kezdtem elveszíteni a maradék kis türelmemet.
    Jó reggelt!  
Megpördültem, mint akit rajtakaptak. Mrs. Morrison állt a lépcső alján egy nyolc éves forma, szőke fiú kezét fogva.
   Üdv! – villantottam fel egy mosolyt. – Bocs, hogy megint én, de pár kérdésem lenne. Szia, Sam! – integettem a gyerek felé, de ő elfordította a fejét.
   Nem áll szóba idegenekkel – engedte el az anya a kisfiú kezét, és a zsebébe nyúlt.
   Jól nevelt gyerek – válaszoltam sután.
   Ez nála sajnos nem nevelés kérdése – rázta a fejét az asszony és előhúzta a zsebéből a kulcsot. – Miről akar kérdezni?
   Hogyan lehet segítőkutyát kérelmezni.  
Mrs. Morrison félrebillent fejjel fixírozott, én viszont Sam-et figyeltem, aki a fejét tekergetve nézelődött, mígnem a tekintete megállapodott a kocsimon, és eltátotta a száját. Pont, ahogy én szoktam rácsodálkozni reggelente, hogy a 12 éves, piros, leharcolt kis Mazdám megint nem változott vadonatúj BMW-vé az éjszaka. A kocsiból tompán, de kivehetőn kiszűrődött a szőrpamacs ugatása, ami hallatán Sam félrebillentette a fejét, és úgy bámulta a járgányt, mint az anyja engem.
  Nem kell segítenie – törte meg a csendet Mrs. Morrison. – Már beadtam a kérelmet, oda, ahonnan Hópihét kaptuk.
   Tényleg? Hála égnek! – emeltem a tekintetemet a magasba, és szinte éreztem, hogy mázsás súly gördül le a vállamról.
    Fél év, mire lesz belőle….
 Anya! – hasított bele hirtelen egy éles hang a hideg levegőbe, amitől mindketten összerezzentünk.   
A kisfiú öreg Mazdám ablakának nyomta az orrát és izgatottam ütögette tenyerével az üveget.
     Sam! – szelte át a pár méter távolságot Mrs. Morrison.
     Kutya! – kiabálta a kisfiú. – Anya! Egy kutya!
   A magáé? – nézett rám az asszony, miután belesett a kocsiba. 
     Igen. Mármint a Mazda. A kutyát egy barátom hozta a menhelyről, ma viszem vissza.
    Volna szíve? – kerekedett el Mrs. Morrison szeme, és olyan vádló lett a tekintete, mint ha egy hulla ücsörgött volna a hátsó ülésen. 
     Maguknak nem ilyen kutya kell, én meg nem tarthatom meg, tudja?  mentegetőztem. 
     Anya, új Hópihe! – rángatta Sam az anyja kabátját.
     Tudja, azóta nem szólalt meg, hogy… – lágyultak el Mrs. Morrison vonásai.
      Kinyissuk? – kérdeztem hirtelen ötlettől vezérelve.
Ahogy a központi zár kattant egyet, Sam izgatott ugrálásba kezdett, majd letérdelt a vizes járdára, amikor az anyja kinyitotta a kocsi ajtaját. A gyerek hangosan kacagva szorította magához az előbújó, hófehér szőrgombócot, és hagyta, hogy a kutya rózsaszín nyelvével végignyalja az arcát.
   Szerelem első látásra – fújtam ki a levegőt megkönnyebbülve, mikor Mrs. Morrison csatlakozott a fiához a kölyök üdvözlésében. Készítettem róluk egy mentális fotót, és rábiggyesztettem egy képaláírást: „Nem is rossz teljesítmény egy hülyétől, ugye, Mr. Killer?”, majd a képzeletbeli felmondólevelemhez tűztem a többi fotó mellé.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése