A történetek szinte mindig tartalmaznak narrációt, leírást, segítenek elhelyezni a szereplőket térben és időben, megmondják, hogyan néznek ki, mikor mit csinálnak, nevetnek, suttognak vagy éppen kiabálnak. De mi van, ha mindezt kivesszük az írásból? Működhet így is egy történet?
Szerintetek működik?
Illés TaMara - Az ajánlat
-
Hívatott,
Mr. Stewart?
-
Azért
vagy itt, nem?
-
Ööö… Valóban.
-
Akkor ne téblábolj ott, gyere be, és csukd be az ajtót!
-
Rendben.
-
Ülj
le! Láttad a reggeli újságokat?
-
Még
nem volt időm, hogy… Kicsit késve értem be.
-
Hosszúra
nyúlt az este?
-
Valami
olyasmi.
-
Kell
a szórakozás, nem lehet mindig csak dolgozni, ugye?
-
Valahogy
úgy, igen.
-
És
jól mulattál?
-
Hm… Mondhatjuk,
hogy jó volt, uram.
- Kielégítő? A nagyapámtól idézve „nem
szabad összekeverni az üzletet a szórakozással. A szórakozás akkor lehet
kielégítő, ha az üzlet kifizetődő.” No, mármost, ha a szórakozás kifizetődő,
akkor ott valami nincs rendjén.
-
Most
megfogott.
- Sejtettem. És, hol töltötted az estét?
Persze csak ha nem titok.
-
Csak
úgy elütöttem az időt. Tudja, haverok, egy kis iszogatás, dumálás, ilyesmi.
-
Haverok…
Ezek a te haverjaid is az üzleti életben forognak?
-
Némelyik, uram, de van közöttük jogász is.
-
Ah,
jogász! Tudod, mi az, tíz jogász összekötözve, a tenger fenekén?
-
Nem,
attól tartok, nem tudom.
-
Hát
egy jó kezdet! Vicces, nem? Nem én találtam ki, egy filmben hallottam.
-
Igen,
tényleg vicces. Jó kezdet…
- Mondd csak, a Hiltonban nem jártál az este
véletlenül?
- Hol?
- Na, de mocorgós lettél hirtelen. Mondom a Hiltonban.
- Ööö…nem, uram.
- Parker-ék a Hiltonban tartottak fogadást. Nagy buli volt állítólag.
-
Ja,
hogy a Hiltonban!
- Dereng már valami?
-
Hát,
igazság szerint jártam arra.
-
Nocsak!
-
Én
csak… Nézze, uram, én…
-
Na, mi ez a dadogás? Fogós kérdés?
-
Nem,
csak…
- Na, ne pirulj itt, mint egy szűzlány! Inkább mondd meg, hogy éreznéd magad, ha reggel kinyitnád az
újságot, és a Parker & Sons évértékelőjéről szóló cikkben közölt fotóról a te egyik frissen kinevezett csoportvezetőd néz vissza rád? Hajolj csak közelebb, és nézd meg! Nos?
- Emmm….
- Nem tudod, mi? Majd én megmondom: rohadt szarul!
-
Uram,
én nem…
- Látod a képet, nem?! Ott állsz és
Parker-ral beszélsz. És én azon gondolkodom, hogy mit keres ott az én egyik
emberem? Vagy ez nem te vagy? A szemem már nem a régi, de nekem nagyon úgy
tűnik, hogy igen.
-
Nem
csal a szeme, uram.
-
És megmagyarázod
vagy mondjam, hogy én mit gondolok?
-
Tudom,
hogy ez hülyén hangzik, de ez nem az, amire gondol.
- Miért, szerinted mire gondolok? Esetleg arra,
hogy elárultál engem és a céget? Hogy olyan lehetőséget kaptál tőlem, amiért
mások ölni tudnának, erre te beleköptél a képembe és lepaktáltál…
-
Nem,
uram! Nem paktáltam le senkivel.
- Nem? Akkor mivel magyarázod, hogy ott
állsz amellett az ember mellett, aki évek óta tönkre akarja tenni a cégemet?!
Aki lecsap előttem minden zsíros üzletre, aki mindig egy lépéssel előttem jár,
és nem tudom, hogyan? És te ott vigyorogsz mellette. Az ő estélyén.
-
Nem
az történt, amire gondol.
- Nem? Pedig én csak arra tudok gondolni,
hogy neki dolgozol, azért jár mindig egy lépéssel előttem. Hogy egy mocskos kis
tégla vagy. Ipari kém.
- De
nem! Én… én nem tennék ilyet.
- Dehogynem! És azt is megmondom, miért.
Azért, mert nem nézem jó szemmel, hogy a lányom körül legyeskedsz.
-
Jézusom!
És maga szerint ezért elárulnám a legnagyobb üzleti ellenfelének?
-
A kép
láttán mi másra kéne gondolnom?
-
Azt nem
tudom…
-
Nem
tudod, mi? Hát én sem.
-
Jó, igaza
van, a helyében talán én is…
- De nem vagy a helyemben! A magad helyében
válaszolj! Mivel tudod megmagyarázni, hogy Parker estélyén voltál, vagy
sétálj ki azon az ajtón! De abban biztos lehetsz, hogy…
-
Ajánlatot
tettem neki.
- Mi?
- Tegnap kaptam egy fülest, és mivel maga
színházban volt, nem értem el. Ezért hazardíroztam.
- Hazardíroztál. Ez meg mi a francot akar
jelenteni? Hogy elmész ehhez a szemétládához, és…
- Parker cége veszteséges, el akarja adni.
Ajánlatot tettem rá a maga nevében.
- Hogy mit csináltál?!
- Felvásárolhatja azt, aki évek óta borsot
tör az orra alá.
-
De te
nem vagy abban a pozícióban, hogy ajánlatokat tegyél a nevemben!
-
Tudom,
de mindig azt szokta mondani, hogy kockázat nélkül nincs haszon.
-
És te
kockáztattál, az én nevemben. Megáll az eszem!
-
Igen,
de mint mondtam…
- Hihetetlen! Honnan vetted a bátor…
-
Háromra
jön tárgyalni.
- Tárgyalni. És nem akartál erről esetleg
előre tájékoztatni? És ha én nem akarom megvenni a cégét? És ha nem jó a három
óra? Eszednél vagy te?
-
Uram,
engedelmével, miért ne akarná megvenni?
- Cseszd meg! Ki kéne, hogy
rúgjalak. Ha nem jön össze az üzlet, ki is foglak.
-
Akkor
előkészíttessem a tárgyalót?
-
Igen. És most tűnj a szemem elől!
- Már itt sem vagyok.
-
Állj
csak meg! Hogy tudd, ettől még nem randizhatsz a lányommal!
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
VálaszTörlésA bevezető kérdések elolvasása után, azonnal Örkény Istvánra gondoltam. (Az egyik oldalról, a szerzőiről, a közlés minimuma, míg a másik, az olvasói oldalról a képzelet maximuma.)
VálaszTörlésEzt követően a "vizuális forradalom az irodalomban" kifejezés jutott az eszembe. A mai kor olvasója, aki már számtalan filmet, színpadi előadást látott, már részletesebb szerzői leírások nélkül is maga előtt látja a helyszínt és a szereplőket. Sőt, már artikulációval együtt hallja az általa olvasott párbeszédeket is.
Igen, nem csak hogy működhet, hanem előnyére is válik a műnek.
Még valaki, aki szereti Örkényt :) Igen, talán formájában egy picit hajaz rá a novella, ízében azonban fényévekre áll tőle, többek között azért, mert hiányzik belőle az abszurd, bár Örkénynél sem figyelhető meg mindig.
VálaszTörlésA vizuális forradalom az irodalomban remek kifejezés! Igen, az embert annyi inger éri, hogy sokszor csak arra vágyik, hogy végre valamihez ő is hozzátehessen valamit saját magától vagy magából, bízzanak végre valamit a képzeletére is.
Köszönöm a megjegyzést! :)
Örömmel tettem. :)
VálaszTörlés